Tantens tankar

…. om både smått och stort, viktigt eller oviktigt….

Snöslask och halka….

Lämna en kommentar

….. stora istappar i takrännorna. Nu bärjar det bli förenat med ”livsfara” att gå på trottoarerna på Södermalm. Snömodden döljer blankisen på backen och för att se isen i ”luften” måste man böja på nacken.

I morse klarade jag ett ”ras”, med livet i behåll och i ren förskräckelse. Jag gick, konsentrerad på halkan under fötterna, och tittade var jag gick. Plötsligt ”small” det till, alldeles bakom mig, och något hårt slog upp på benen  bakifrån. När jag vände mig om var det en kraftig istapp som slagit i backen och gått i bitar. Två byggkillar visslade till och kom fram och frågade hur det hade gått… Jag svarade att det var helt ok, ingen fara mer än att jag var skakig. Vi tittade på ”resterna” som låg på trottoaren och det var inte lite. Tappen hade säkert varit upp emot en halv meter lång och dessutom kraftig.

 En av killarna sa´att han skulle ringa fastighetsägaren och säga till, för när vi tittade upp i luften satt där fler…..isiga välhängda ”istappar”…

Det är härligt med en riktig vinter men det är lite obehagligt när man får dela på ”gatuutrymmet” med alla bilar eftersom trottoarerna är än mer osäkra att röra sig på.

Författare: tanten

En tant som tänker mest och bäst i lugn och ro, ofta om natten... gärna med en stickning i händerna och ett garnnystan i knät...

Kommentera

