Tantens tankar

…. om både smått och stort, viktigt eller oviktigt….

Medias makt….

1 kommentar

….. möts så sällan av kritik.  Är det bara jag som känner mig  utlämnad???

Det har skett en enorm katastrof i Haiti, det är ALLA överens om. Varför gör då TV ett flertal inslag om att en RÖDA KORS-anställd varit ohederlig och lurat till sig pengar? Inslaget går paralellt med rapporten om Haitikatastrofen och får ett, i mitt tycke, för stort utrymme. Är avsikten att upplysa om att den misstänkte mannen som nu inte längre tjänstgör är fälld…. så att det åter är säkert att lämna bidrag till RÖDA KORSET?Eller är avsikten med inslagen att få potentiella givare att välja andra, kanske mindre seriösa och framförallt mindre kontrollerbara hjälporganisationer? Kallas detta ”slump” eller tajming?

Sedan länge beskrivs olika turer i en region av Sverige, där en stor arbetsgivare (SAAB) med många underleverantörer håller på att läggas ner. Jag har fortfarande inte förstått HUR MÅNGA MÄNNISKOR det gäller, vare sig i ett positivt scenario eller i det värsta tänkbara. DET vore väl något för media att försöka ta reda på? Vad innebär det för regionen med så många ny-arbetslösa? Vad gör man på regionalt respektive nationellt plan för att försöka förbereda insatser på arbetsmarknaden? Hur ser det ut för barnen? Arbetar skolorna förebyggande, redan nu, eller väntar man in problemen?

 Det är aldrig lätt för barn att föräldrar förlorar sitt arbete, inkomst och sin ”identitet”. I den här regionen kommer det med stor sannolikhet att drabba många familjer på så vis att ”båda” föräldrarna förlorar sin inkomst…eller har jag missförstått det hela totalt?

VAD presterade SVERIGE i egenskap av EU-ordförandeland??? Jag har ingen aning, men vill gärna bli bättre uppdaterad?! Hellre veta mer om det, än att mötas av spaltmeter gällande t ex familjen Wood´s problem av mer eller mindre ”smaskig” karaktär.

FN skall ”granska” Sverige under våren, angående HUR vi lever upp till de deklarationer gällande Mänskliga rättigheter, Barnkonvention mm som vi skrivit under och därigenom lovat att följa…..  Jag vill läsa mer om det,nu! Både före, under och efter granskningen.

By the way… är det någon som kan tala om för mig VAD det är Junilistan gör idag?  Det är väl val-år i år???

Suck.. Jag skulle kunna göra den här listan lång, riktigt lång… Full med frågor …. men nu får det vara bra för idag.

Författare: tanten

En tant som tänker mest och bäst i lugn och ro, ofta om natten... gärna med en stickning i händerna och ett garnnystan i knät...

One thought on “Medias makt….

  1. DAx för tankar…detta med Haiti är mycket hemskt. Nästan så jobbigt att jag inte orkar ta in. Men jag ska iallafall skicka pengar.

    Gilla

Kommentera

