Tantens tankar

…. om både smått och stort, viktigt eller oviktigt….

En kommentar med en fråga……

2 kommentarer

Följande fick jag som kommentar på ett inlägg här i bloggen… Ett fantastiskt ”bevis” på hur det moderna samhället är idag. Tillgänglighet, möjligheter, ”anonymitet”, öppenhet osv….

Självklart skall jag försöka svara;

Hej!
Jag har fått en uppgift i skolan att intervjua någon som var ung under 50-60-talet. Jag hittade din blogg och det skulle vara jättesnällt om du vill svara på dem här frågorna:

1. Vad var modert eller trendigt på den tiden?

Killarna började bli mer och mer långhåriga. Täckjackor och Parkas. ”Flower Power” och en Hippie kultur. Nya material i modet som syntet (polyester) och plastlack för skor och stövlar…..
2. Vilka artister var populära?

Beatles och Rolling Stones, Tages och Ola and the Janglers – Hep Stars m fl.

Gunnar Wiklund, Ann-Louise Hansson, Lill Lindfors, Lill-Babs, Anita Lindblom & Frank Sinatra, Edith Piaf och många många fler…..
3. Vilka idrottsstjärnor var kända?

Ja du, här får jag passa…… hm hm

4. Vad var typiska helgnöjen?

Vi hade partyn… vi poppade Pop Corn som var helt nytt .  Att gå på bio var i alla fall något vi gjorde ofta. Ungdomsgården var öppen, inte alla helger men där kunde vi spela spel, biljard och umgås…. i min familj åkte vi ofta till vårt lantställe.
5. Hur var det att gå i skolan?

Jag trivdes för det mesta.

Klasserna kunde se olika ut men vi var ca 20 st. I min klass fanns en flicka från Ungern och en från Rumänien, en kille kom från Mongoliet. Vi hade läxor och läxförhör. I 1:an och 2:an gick jag i skolan på lördagarna.Vi hade en egen bänk med ”lock”, vi fick skåp då vi började högstadiet. Betygen var 5-gradiga där 1 var underkänt och 5 var bäst. En 3:a var godkänt. Vi hade ämnen som: Kristendomskunskap & Hembygdskunskap…. Det som idag kallas Religion och Samhälsskunskap.
6. Hur var lärarna?

Som jag minns mycket mer ”tant och farbror”….. mer auktoritära och bestämmande än idag. Ordning och reda var viktigt.
7. Hur var eleverna?

Jag har en känsla av att vi var lugnare, kanske mer tillfreds?! Vi var ”barn” på andra villkor än idag.

Svara så snart som möjligt
Vänliga hälsningar/Malin

 

Ja du Malin, helt enkelt var det inte att svara men jag hoppas det hjälper dig….  🙂

Författare: tanten

En tant som tänker mest och bäst i lugn och ro, ofta om natten... gärna med en stickning i händerna och ett garnnystan i knät...

2 thoughts on “En kommentar med en fråga……

  1. Tack så mycket! Det var till stor hjälp 🙂

    Gilla

  2. Kul att bli intervjuad via bloggen!

    Gilla

Kommentera

