Tantens tankar

…. om både smått och stort, viktigt eller oviktigt….

Vaccinera sig eller ej…… 2

3 kommentarer

…… jag är inte ett dugg ”säkrare” på hur jag skall göra med vaccinationen idag, än vad jag var för ett par dagar sedan.

Vilket skall väga tyngst;  solidaritetsprincipen  eller ansvaret för den egna hälsan?

Jag vet inte om jag tycker att det är speciellt välformulerat precis, men det är lite så jag känner. En stark kluvenhet.

Å ena sidan har samhället utvecklats till att ”ansvaret för den personliga hälsan” ligger på den enskilda individen. Idag bedöms inte hur sjuk jag är, i fråga om rätten till sjukpenning, utan min arbetsförmåga är avgörande.( Jag är inte sjuk utan arbetar mer än full tid, men om jag vore sjuk då vore bedömningen arbetsförmåga inte grad av sjukdom för att ha rätt till sjukersättning) Samtidigt informeras jag nu om att det är osolidariskt att inte vaccinera sig. Med andra ord, jag skall vara med och ta ansvar för alla andras hälsa – ur ett samhällsperspektiv. Jag skall låta vaccinera mig för att därigenom inte utsätta andra för smitta. Hur jag än vänder och vrider på det hela blir jag inte klokare… Blir jag sjuk, oavsett hur jag gör, är det fortfarande någon annan som avgör om jag kan arbeta eller inte och om jag har rätt till ersättning. Nu menar jag absolut inte att jag bara funderar utifrån min rätt till sjukersättning – långt ifrån. Men det är en obehaglig känsla. Det är ”någon annan” som har den egentliga makten över både min hälsa och min ekonomi….

Jag kan inte få en enhällig och säker information om ev. risker och biverkningar. Det är något som är mycket viktigt för mig eftersom jag har haft ett par omgångar med svåra ledproblem, utlösta av infektioner. Dessutom har jag reagerat negativt på vaccin. När jag nu frågat får jag svaret att jag själv får ta ställning till vilket som är värst, att ev bli sjuk av vaccinet eller att ev bli sjuk i influensan med ledproblem som en tänkbar följd…. Inte lätt!

Jag hade bestämt mig för att trots allt ta vaccinet och gick iväg till en angiven vaccinationsplats – då var det så att vaccinet var slut och ingen kan tala om när jag kan få min dos. Återigen blev jag fundersam…. Varför kommer inte beställda leveranser av ett vaccin, som av våra myndigheter anses vara så viktigt att hela landets befolkning skall vaccineras? Samtidigt rapporteras flera fall av biverkningar och flera fall av insjuknade i influensan. Hur har man tänkt, hur har man planerat det hela? Hur tänker myndigheterna idag?

Inte blev väl du klokare av att läsa det här, och inte blev jag klokare av att skriva det…. men…..

Författare: tanten

En tant som tänker mest och bäst i lugn och ro, ofta om natten... gärna med en stickning i händerna och ett garnnystan i knät...

3 thoughts on “Vaccinera sig eller ej…… 2

  1. Hej, kul att du tittr in hos mig.
    Mitt resonemang om svininfluensa, och annan influensa också är helt själviskt: Jag vill inte ha sjukdomen, hade det för tre år sedan och var dålig i nästan två månader, annars helt frisk. Efter detta gör jag vad jag kan; vaccinerar mig. Jag har dessutom haft turen att få en spruta på vårdcentralen.
    Ha det bra och grubbla inte. Naturligtvis har du en besvärlig situation, men om du får influensan, påverkas inte lederna då?
    Nu lägger jag mig i, det är inte meningen
    …Lasse

    Gilla

  2. Jag vet inte heller hur jag ska göra … fast jag lutar ändå åt att dom får sticka mej …

    Gilla

  3. Nej… det ÄR inte lätt att veta ens vad som ”känns” rätt. Jag lutar också åt att vaccinera mig. Tror jag åker till Rinkeby, där finns i alla fall vaccin….?!? (Har jag hört på omvägar…)

    Gilla

Kommentera

