Tantens tankar

…. om både smått och stort, viktigt eller oviktigt….

Fotboll ….. sorgligt att se…..

Lämna en kommentar

Jag var i Göteborg helgen som var… Det trista är att jag hade ”förträngt” att det var fotbollsfinal mellan AIK och IFK Göteborg.

Jag och sonen hade ett ärende nere på sta´n, det skulle inhandlas en födelsedagspresent på NK. Sonen vet precis vad han skall köpa så jag sitter kvar i bilen , på Drottninggatan. Snabbt inser jag att det är bäst att låsa bildörrarna….. Flera stora grupper sk fotbollsfans till AIK marscherar förbi och vrålar :- HATA, HATA, HATA GÖTEBORG!!!!  Det är en brokig skara, huvudsakligen män i 30-45 års åldern, flott klädda i märkeskläder. Fulla och agressiva…. Röken från en bengalisk elda ligger tung  mellan husväggarna och det osar. Några lördagsshoppande föräldrar har fullt sjå att trösta två gråtande och vettskrämda barn i tre-fyaårs åldern. Ölflaskor krossas, en karl ställer sig och pinkar mitt i gatan. I mitt stilla sinne undrar jag om det är verkligt? Jag trodde huliganer ”var en annan sort”…. enfaldigt och blåögt förstår jag nu.

Polisen har fått förstärkning från Stockholm och Malmö, piketer och kravallutrustning. Jag får en minnesbild på näthinnan från de ”berömda” Göteborgskravallerna…. Då fastnade jag också, sittande i bilen, i en skock med människor som ”släppt alla spärrar”. Det är ingen behaglig känsla….

När jag var yngre och det handlade om fotboll, då skrålade vi våra hejarramsor och sjöng sånger för att på alla sätt peppa spelarna i det lag vi höll på. Då trodde vi på att ”bära fram” laget, uppmuntra och entusiasmera spelarna till stordåd. Hur har det blivit så här???

Är det ok? Är det ok att säkerhetskostnaderna för en fotbollsmatch är mer än 2 miljoner kronor?

http://fotboll.expressen.se/Allsvenskan/1.1763066/polislarm-huliganer-pa-vip-laktaren

På kvällen då jag skulle ta tåget tillbaka till Stockholm var det dags igen. Polispiketer på Centralen, inte bara en utan flera. Brölande suporters, fylla och svineri…..

Med detta vill jag inte på något sätt försvara IFK:s supporters, de bar sig säkert åt de också. Men nu var det bland AIK:arna jag råkade befinna mig vid flera tillfällen, och det var de som ”gästade” Göteborg. Det var dom jag hörde vråla ut sitt HAT, det var dom jag satt och betraktade då de ”svinade” och skrämde småbarn…. ingen rolig historia precis…

Är det någon som har ett bra förslag, på hur man kan förändra… så att det blir feststämning på gatorna igen, så att även barnfamiljer kan vistas ute på gatorna en lördagseftermiddag då det är fotboll på Gamla Ullevi?

Författare: tanten

En tant som tänker mest och bäst i lugn och ro, ofta om natten... gärna med en stickning i händerna och ett garnnystan i knät...

Kommentera

