Tantens tankar

…. om både smått och stort, viktigt eller oviktigt….

Parkinsons sjukdom

2 kommentarer

Idag skall jag besöka en Parkinson-förening. Det skall handla om munhälsa. Parkinsons sjukdom är en sjukdom som gör att behovet av god munhälsa är centralt, men det kan vara svårt att uppnå.

Avvägningarna kan vara många och svåra. Å ena sidan behöver man äta ofta och lite för att medicinerna skall fungera väl och å andra sidan blir man ofta mycket trött och kanske initiativlös, då är det vare sig enkelt eller självklart att sköta tänderna. Att svälja är en funktion som ofta påverkas, det fungerar inte per automatik som för oss friska utan många får kämpa för att upprätthålla sväljreflexen med tankekraft. Det gör att det kan ligga kvar matrester och beläggningar bildas i munhålan, då ökar risken för skador och sjukdomar i munnen. Muskelsvaghet och skakningar gör inte heller att det är lätt att upprätthålla munhygienen spontant och enkelt.

Jag önskar att jag i alla fall skall kunna komma med goda tips och trix som förhoppningsvis kan underlätta. Jag har packat mina påsar med diverse prover och produkter…. kollat resvägen på kartan o s v.

Nu skall jag bara ta en kopp kaffe i lugn och ro och förbereda resten….

Författare: tanten

En tant som tänker mest och bäst i lugn och ro, ofta om natten... gärna med en stickning i händerna och ett garnnystan i knät...

2 thoughts on “Parkinsons sjukdom

  1. Du gör en god gärning, verkar det som.
    Väldigt vacker bild du har i blogghuvudet!

    Gilla

Kommentera

